Zoom Toplantınızın Güvenliği

Zoom üzerinden yapılacak canlı derslerinizde bilgi güvenliğini sağlamak ve olumsuz durumların engellenmesi için aşağıdaki tavsiyeleri uygulayabilirsiniz.

Öğrencilere aşağıdaki kuralları lütfen hatırlatınız.

  • Canlı derslerin öğrenci tarafından kaydedilmesinin yasak olduğu belirtiniz.
  • İTÜ Onur Sözü'nün sayısal ortamda da geçerli olduğunu belirtiniz.
  • Dersin işleyişini bozmak amacı ile kullanıcı adını değiştirme, toplantı bağlantısının ve parolasının üçüncü taraflarla paylaşılması durumunda Disiplin Komisyonu tarafından soruşturma açılacağını belirtiniz.

Toplantıdan Önce

Genel Zoom Ayarları

Genel Zoom ayarları (Global Zoom Settings) tüm Zoom toplantılarınız için geçerlidir. Genel Zoom ayarlarınızı yapmak için itu1773.zoom.us adresinden bir oturum açın, soldaki menüsünden ayarları seçin.

Ayarlar ekranı, toplantı ayarlarınızı özelleştirmek için ayarlayabileceğiniz bir varsayılanlar listesi içerir. Aşağıda toplantılarınızı güvenli hale getirmede en geçerli olabilecek seçenekler bulunmaktadır.

Yalnızca kimliği doğrulanmış kullanıcıların toplantılara katılabilmesi

Bu ayarı Açık konuma getirdiğinizde, size iki kimlik doğrulama seçeneği sunulur:

  • Yalnızca İstanbul Teknik Üniversitesi (Varsayılan)
  • Sign in to Zoom (Zoom hesabına sahip kullanıcılar)

Zoom toplantılarınızda yalnızca İTÜ e-posta adresine sahip katılımcılarının olmasını istiyorsanız, Yalnızca İstanbul Teknik Üniversitesi seçmelisiniz. İTÜ hesabı olmayan örneğin konuk konuşmacılar gibi ziyaretçileri konuk etmek istiyorsanız bu yöntemi kullanmayın.

Sign in to Zoom Seçeneği ise herhangi bir şekilde Zoom hesabı olan bir kullanıcının katılabilmesini sağlar.

Öneri: İstanbul Teknik Üniversitesi dışından misafir konuşmacı gibi bir katılımcıyı açıkça dâhil etmediğiniz sürece açık konuma getirin. Alternatif olarak, Waiting Room (Bekleme Odası) özelliğini etkinleştirin.

İşaretleme (Annotation)

İşaretleme aracı, katılımcıların paylaşılan bir ekranda çizim yapmasına olanak tanır. Ancak bu özellik bazı durumlarda dersinizi veya toplantınızın işlenişi bozucu yönde kullanılabilir. Ayrıca ekran okuyucu kullanan kişiler tarafından erişilemez.

Öneri: Bu özelliği OFF seçimi ile kapatınız.

Sohbet (Chat)

Zoom ayarlarında Sohbet ile ilgili üç seçenek vardır:

  • Sohbeti tamamen devre dışı bırak
  • Özel (bire bir) sohbet mesajlarını devre dışı bırakma
  • Sohbet dökümlerini otomatik olarak kaydedin.

Sohbet veya mesajlaşma panosu, ders veya toplantı sırasında geri bildirim toplamak için yararlıdır. Ancak özel sohbeti devre dışı bırakmak uygunsuz veya rahatsız edici iletişimleri azaltmaya yardımcı olacaktır. Olumsuz durumları sonrada inceleyebilmek ve delillendirebilmek adına sohbet dökümlerinin otomatik kaydedilmesi faydalı olacaktır. Sohbet ayarları toplantı sırasında toplantı bazında da ayarlanabilir.

Öneri: Sohbet kopyalarının otomatik olarak kaydedilmesini etkinleştirin (bu varsayılan ayardır). Özellikle dersler için sohbet ayarlarınızı Yalnızca Toplantı Sahibi ile sınırlandırın.

Ekran Paylaşımı

Varsayılan olarak, herkes ekranını (Screen Sharing) paylaşabilir. Toplantıya ev sahibi olmayan katılımcıların ekranlarını paylaşmasını önlemek için bu ayarı değiştirebilirsiniz.

Öneri: Yalnızca Toplantı Sahibi (Host Only) seçin.

Gelişmiş Ekran Paylaşma seçeneklerini kullanarak toplantı sırasında belirli katılımcılar için ekran paylaşımını etkinleştirmeye devam edebilirsiniz.

Ders Esnasında

Ders sırasında dersin gidişatını bozacak durumlarla karşılaşmanız durumunda aşağıdaki yöntemlere başvurabilirsiniz.

Tüm Katılımcıların Mikrofonunu Kapatma

Farklı katılımcıların sesleri toplantı ya da ders ortamını karıştırırsa, "Mute All" işlemi ile ev sahibi (host) dışında tüm katılımcıların mikrofonları otomatik olarak kapatılabilir.

Katılımcıyı Ortamdan Uzaklaştırma

Dersin veya toplantının yapılmasına engel olan katılımcıyı, katılımcı listesinden (Manage Participants) bularak üstüne tıklayıp "Remove" seçeneği ile ortamdan uzaklaştırabilirsiniz. Ortamdan uzaklaştırılan katılımcı bir daha aynı derse veya toplantıya katılamaz.

Sohbeti Kısıtlama

Canlı ders veya toplantı devam ederken sohbet ayarlarını değiştirebilirsiniz.

  • Mesajlaşma Panonusunu Kapatma
  • Katılımcıların Kendi Aralarında Mesajlaşmalarını Kapatma
  • Katılımcıların Sadece Ev Sahibi ile Mesajlaşmasının Sağlanması

Dersi Kilitleme

Bir derse ya da toplantıya yeni katılımcı gelmesini engellemek için dersi ya da toplantıyı kilitleyebilirsiniz. Bunun için katılımcılar panelinin altında yer alan More düğmesinde Lock Meeting seçeneğini seçmeniz gerekmektedir.

Toplantı Sonrası Yapılabilecekler

Güvenli Zoom Toplantı Kayıtları

Zoom Dersleri doğrudan bilgisayarınıza veya buluta kayıt (Record to the Cloud) seçenekleriyle Zoom sunucularına kaydedilebilir. Her iki durumda da, bu kayıtları öğrencilerinizle (Zoom, Google Drive vb. aracılığıyla) paylaşırsanız, öğrencilerin bu kayıtların kopyalarını bilgisayarlarına kaydedebileceklerini varsaymalısınız. Herhangi bir İndir (Download) düğmesi olmasa bile, tarayıcı tabanlı videoların indirilmesini mümkün kılan araçlar bulunmaktadır. Bunlardan başka öğrenciler, ders sırasında ekran kaydedici programlar veya başka cihazlarla (cep telefonu, video kamera vb.) dersinizi ekrandan kaydedebilir. 

Daha Fazla Kaynak İçin

Sanal bir ortamda dersinizin veya toplantınızın güvenliğini sağlamak adına alabileceğiniz önlemleri içeren bazı dış kaynaklara aşağıdan erişebilirsiniz